tag:blogger.com,1999:blog-3596573784501525967.post7918537172151401443..comments2024-02-18T11:55:34.179-08:00Comments on Kalastaja kuivalla maalla: Pitäisi rakentaa uusi jäämeren rataAvlettohttp://www.blogger.com/profile/10131841024707722534noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3596573784501525967.post-33401321650640614362011-02-11T14:07:33.396-08:002011-02-11T14:07:33.396-08:00Ratavisiossani edellytyksenä on malmin rahtaaminen...Ratavisiossani edellytyksenä on malmin rahtaaminen jatkuvalla syötöllä ympäri vuoden auki olevaan satamaan. Skibotniin tosi syvä satama olisi hyvinkin rakennettavissa.<br />Siinä samalla se palvelisi kaikkea muutakin tavarankuljetusta. Myös kalanjalostusta. Uudesta satamasta voisi olla liikenneyhteys Hurtigruteen.<br />Jos junalipun hinnat olisivat suhteesssa matkaan samaa luokkaa kuin Helsingistä Pelloon tai Tukholmasta Kiirunaan voisi sen pussinperän Skibotnin vilkastunut satama tulevaisuuden jatkoyhteyksineen olla hyvinkin houkutteleva myös matkailukohteena.<br />Jonnekin ne Pajalan malmit ainakin on rahdattava.<br />Nämä spekulaationi ovat puhtaasti tuntumapohjaisia ja innoittajani on kippari joka jaksaa kehua Skibotnin soveltuvuutta syväsatamaksi.<br />Siinä taitaa olla mukana nostalgiasävyistä harmittelua siitä se joutui kotivuonoiltaan, niiltä hyviltä katkarapuapajilta siirtymään turskan ja koljan kalastajaksi tänne etelään.<br />Ja murhetta siitä, että on nähnyt alueen kuihtumisen.Avlettohttps://www.blogger.com/profile/10131841024707722534noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3596573784501525967.post-34352631267811719252011-02-11T04:57:56.567-08:002011-02-11T04:57:56.567-08:00Taitaa olla maastoesteitä liikaa ja kipukynnys, et...Taitaa olla maastoesteitä liikaa ja kipukynnys, että turistit ottaisivat junan käyttöön on liian suuri, kuka olisi valmis maksamaan etelänmatkan hinnan päästäkseen etelästä Jäämerelle. Nykyisin ei edes ruskaretkeläiset Kilpikseltä omalla autolla/bussilla eivät uskalla tulla Norjan puolelle, Skiboten on hieman pussinperä ainakin autottomalle ilman jatkoyhteyksiä. Lapin-linjat jotka ajavat kesäisin Tromsaan (hyvät jatkoyhteydet) asti olisi mielestäni ensimmäinen tukemisen arvoinen askel jos hinta pudotettaisiin niille jotka tulevat rajan yli, jokainen sitä kautta tuleva turisti virkistäisi mukavasti tätä pohjolaa. Toisaalta kuka nykypäivänä on valmis istumaan linja-autossa/junassa vuorokauden kun lentokoneetkin on keksitty, äiti olisi nytkin kylässä jos olisi suora lentoyhteys Suomesta Tromsaan.Arnoya Arihttps://www.blogger.com/profile/17561783982794944550noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3596573784501525967.post-73862826423477570142011-02-10T09:48:52.423-08:002011-02-10T09:48:52.423-08:00Sitä minäkin oon kuullu. Kumma kun luulis sitten, ...Sitä minäkin oon kuullu. Kumma kun luulis sitten, että se olis Norjan etu saada just ne Skibotnin alueet jaloilleen.<br />Väyrynenhän oli niissä neuvotteluissa kovasti innokkaana, varmaan ajatteli että se rata voitaisiin sitten nimetä hänen mukaan hehe ;)<br />Pajalassa on niin paljon rautaa, että saattaa kuulemma olla isompi esiintymä kuin Kiirunassa ja lähiympärissä.<br />Ja jonnekinhan se on kuskattava.Avlettohttps://www.blogger.com/profile/10131841024707722534noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3596573784501525967.post-54295002840672057432011-02-10T09:32:22.848-08:002011-02-10T09:32:22.848-08:00No niin pitäisi, ja olisi pitänyt jo pitkän aikaa!...No niin pitäisi, ja olisi pitänyt jo pitkän aikaa!<br /><br />Täällä ainakin väitetään että Suomi olisi todella positiivinen Pohjois-Norjaan ulottuvan junaradan suhteen, norskit vaan jahkaa... ;=PTHKhttps://www.blogger.com/profile/09986688389897628854noreply@blogger.com