KOUKUTTAJA

KOUKUTTAJA
Miltä kuulostaa Laura Frimanin ääni, entäs kalastajakylän arki. Kuvan linkkiä klikkaamalla pääset tutustumaan tarinaani. Sata tuntia ilmaista kuuntelua tarjoaa storytel

mandag 15. mars 2010

Legobyen i Lavaland





Hotell thorshamar Vestmanneyjar 15.03.2010. klokka 12.45
Været på Øya er fint oppholdsvær. Plus 5 grader og flau vind. Garnbåten Fridrik Sigurdsson leverte i går 10 tonn torsk i Thorlakshøfn.
De fikk tatt dagskvota deres. Skipperen Jon Jonsson kunne gjerne tenke å ha større dagskvoter.

Jeg kom i går til Vestmanneyjar. Allt gikk greit, tross att jeg hadde mellomlanding i Køpenhamn. Etter å ha kommet til Keflavik lufthavn, tok jeg bussen først til Reykjavik. Fra Reykjavik må man fortsette til fergehamn Thorlakshøfn. Ferge til Vestmanneyjar har to daglige turer.

I Thorlakshøfn var jeg heldig og hadde jeg anledning til å treffe garnfolk.
Fridrikk Sigurdsson hadde levert dagens fangst og pumpet is ombord. Skipperen Jon Arnar Jonsson og mannskapet viste den flotte båten deres og inviterte meg til å være med på havet.

Jeg takket ja med en gang og på onsdag får jeg oppleve garnfiskerens hverdag. Det blir litt annerledes enn på Stø, men torsken er ganske lik våres. Den må også bløgges på havet og sløyes på land. Å bruke høtten er jeg ikke så vant med, men det kan læres tror jeg.

Kom hit i går kveld med ferge Herjolfur. I dag har jeg gått rundt i byen. På havna
fant jeg store garnbåter og små trålere som leverte fangstene sine. Hørte att linebåtene, en mans sjarkene, er på havet og leverer fangstene sine på ettermiddag.
Det blir artig å se linebåtene, besøke egnebuene og treffe sjarkfiskere.

Været var utrolig fint på formiddag og jeg tok også turen til lavaområdet. Etter vulkanuttbryddet 1973 ble landskapet forandret totalt. Gårdene på øya havnet under lavamassene og også en del av husene i selve byen. Man var redde for att lavastraum skulle ødelegge fiskeværets fremtid ved å sperre havna. Det skjedde heldigvis ikke. Tvertimot. Fiskeværet Vestmanneyjabær eller Heimaey ble ennå tryggere etter å ha fått naturlig molo laget av de tykke lavamassene.

Når jeg var på lavafeltet var det lett å fatte, att man kan bruke en hel dag ved å besøke alle mulige stiene, minnesmerkene. kunstverkene og utsiktspunktene. Der finnes det rastepalsser med bord og benker. Det er en fin opplevelse å fortsette turen videre til vulkanen Eldfjell. Folket på Vestmanneyjar har vært kreative ved å benytte naturkatastrofens etterdønninger.

Hele byen blir fyret ved hjelp av energien fra de tykke lavamassene. Man trengte bare å installere vannrørene på varm lava og samle og sette aska som lå i byen på rørene. Etter utbrydd begynnte man å bruke hendelsen også i reiselivssammenheng. Det finnes museum og Volcano kafee. Husene som ble delvis gravd under lava fikk navnet Pompei i nord.

Jeg på min del kunne tenke å kalle fiskeværet "Legobyen i Lavaland." I hvert fall når man er på Eldfjellet og kiker på alle de fargerike takene i byen.
-lauri-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar