KOUKUTTAJA

KOUKUTTAJA
Miltä kuulostaa Laura Frimanin ääni, entäs kalastajakylän arki. Kuvan linkkiä klikkaamalla pääset tutustumaan tarinaani. Sata tuntia ilmaista kuuntelua tarjoaa storytel

søndag 26. mars 2023

LÄNTTÄ VILLIMPI POHJOINEN


KÄYPÄLÄISEN POHJOLA: OSAII 

LÄNTTÄ VILLIMPI POHJOINEN


Kiirunan ainutlaatuinen kirkko. Kaivoksen mesenaatin Hjalmar Lundbohmin ensisijaisesti kaikkien kiirunalaisten olohuoneeksi, vierashuoneeksi ja tuvaksi rakennuttama ja maksama. Hän joutui kahnauksiin kirkonmiehien kanssa halutessaan kirkon palvelevan ihan kaikkia ei pelkästään Jumalan sanaa kuulemaan tulevia. Kirkon suunnitellut arkkitehti sai tiukan määräyksen tehdä kirkosta kodan mallinen.

Kaupunki

Kiiruna syntyi raudasta , vahvistui raudasta ja elää raudasta. Sekä sodasta. Tulevaisuudessa alkuperäiseltä paikaltaan sekä länteen, että itään siirrettynä, modernina pohjoisen helmenä. Kaivoksen kylläiseksi paisuttamana. Ruotsin hyvinvoinnin ja myös Euroopann sotateollisuuden raaka-aineen jatkossakin turvaavana.

Malmia ei löydetä.                                                                                                                        Luossajärven malmia ei  koskaan löydetä. Sitä ei  ymmärretä  oikeasta kohtaa etsiä. Paikallisten ihmettelyn ja palvonnan kohteena vuosisatoja olleet painavat mystiset, jopa jumalaiset,  kivenmurikat eivät jostain syystä etelän insinöorejä kiinnosta. Ehkä he eivät   maailman rikkaimmista esiintymistä tiedä, maanalaisista suonista perille pääse. 

Koska rautaa ei louhita, rataa ei  tarvita. Eikä tietä. Ei ainakaan mahdottomaan maastoon, Skandinavian Köli-vuoriston yli vuonolle saakka vedettynä. Suurin osa Pohjois-Ruotsia sijaitsee yhden kunnan rajojen sisälle . Asukasluvultaan pieni saamelaisten ja meänmaalaisten kunta on nimeltään Jukkasjärvi. Kirkoksi riittää pieni  alkuperäinen Lestadiuksen aikainen  yhä pystyssä oleva. Sen alttaritaulu on puuta.

Malmi löydetään                                                                                                                                    Kaivos tulee. Rahoittajat saapuvat ja louhos avataan. Kiirunan patruuna Hjlamar Lundbohm pistää rattaat pyörimään. Ensimmäiseksi  tehdään avolouhos. Myöhemmin poraudutaan  suonta seuraten maan alle. Kilometriin saakka. 

Kiiruna perustetaan. Rata vedetään. Aluksi  Luulajasta kaivokselle ja sitten ympäri vuoden sulaan satamaan. Narvikkiin. Kaivos tarvitsee satoja miehiä ja naisia. Rata tuhansia. Maasta möyhityt rikastukseen kelpaamattomat massat kasvavat vuoreksi.

Ensimmäisinä vuosina mainarit majoittuvat parakeissa. Vähitellen Lundbohm rakennuttaa oikeita asuntoja. Sekä koulun, kunnan virastot. Sairaalat. Kiirunalle tyypilliset  kaksi- ja kolmekerroksiset  punamultamaalatut idylliset  puutalot ovat Kiirunan tavaramerkkinä yli sata vuotta. 

Patruunan kirkko                                                                                                                             Lundbohm perustaa ja rakennuttaa myös kirkon. Sen  mallina on saamelaisten kota. Kirkon ja kellotornin puutavara keretään ennen vallankumousta rahtaamaan Venäjän keisarikunnasta. Arkangelista saakka. Kellotornin nurkkapilarit ovat ennennäkemättömiä  pohjoisen taigan yli 20-metrisiä  ja latvastakin  kolmekymmentäsenttiä paksuja ikihonkia. Kirkon on tarkoitus olla kaikkien kiirunalaisten olohuone.  Patruunalla on  visio. Hän on hyvä patruuna.  Pitää rautaisen hellällä otteellaan huolta alamaisistaan. Ainakin omasta mielestään. Ei paljoa piispoista eikä kirkosta instituutiona perusta. 

Kirkolla  on Hjalmar Lundbohmin mukaan  aivan liikaa valtaa rahvaan elämään.  Jeesus ja Jumala ja sellaiset ovat patruunan tuvassa sivuosasa. Marginaalina.  Alttaritaulun saa maalata Ruotsin kuningashuoneen  kuopus ja melkein musta lammas Eugen. Den heliga lunden on yksi harvoista näkemistäni alttaritauluista ilman jeesusta.  Ja minä olen lukuisia alttaritauluja ihaillut.  Pyhyyttä ei alttarimaalauksesta, toscanalaisesta lehdosta,  kuitenkin puutu . Ainoastaan Jeesus.

Patruuna joutuu tekemään, erimielisyytensä kirkonmiesten kanssa sovittuaan , muutamia kompromisseja. Jeesus pääsee kuin pääseekin mukaan.  Ja raamatun merkkihenkilöt. Ulkoseinän pronssiveistoksiin sekä alttaritaulun alle lähes piiloon. Vapahtaja  on  siellä  pienenä patsaana. Ympärillään  neljä saamelaista, joista kolme katsoo ylimielisesti  muualla, herrasta poispäin ja ainoastaan yksi  Jeesukseen, synninpäästöä anoen.  

Sekin kuvastaa rakennuttajan  suhdetta kristinuskoon. Ja kritiikkiä kirkkoa, saamelaisuuden ja saamelaisten perinteisen uskon murskaajaa, kohtaan.  Kiirunan kirkko on taiteen ystävänä tunnetun Hjalmar Lundbohmin ikioma pyhä huone,  Upea rakennus , jonka hän loi  näköisekseen pitivät piispat siitä tai ei. Maksaja päättää, kerrotaan Lundbohmin sanoneen.

Omaa rahaa                                                                                                                                           Kaivos huumaa ja sekoittaa muuttajien pään. Nuoria eri kansallisuutta olevia  ja eri kieliä ja murteita puhuvia miehiä ja naisiakin sullotaan pieneen tilaan maan alla työskentelemäan. Ja ahtaasti vieri viereen asumaan. Entiset suhteet katkaistaan. Vaikka palkka on kehno, se on kuitenkin oikeaa rahaa. Omaa rahaa. Renkinä, poromiehenä tai kalastajana ei senkään vertaa saa. Jos olllenkaan. Ei edes suurilla metsätyömailla, tukinuitossa tai turskanpyynnissä.

Isojako                                                                                                                                                       Töissä raadetaan kuusi päivää. Seitsemäs päivä levätään. Siihen irrallisten nuorten juurtumattomaan massaan iskevät helpotuksen tuojat. Kapakanpitäjät ja agitaattorit. Kauppiaita, sutenöörejä  ja saarnamiehiä sekä muutakin seuraa ilmaantuu kaivoksen tuoman  löysän rahan  houkuttelemana. Hotelleja, kultasepänliikkeitä ja bordelleja perustetaan. Kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Jokainen haluaa osansa maan antimista. Pelastusta on saatavilla joko maan päällä tai sitten taivaassa. Mutta se ei ole ilmaista.

Pelastus                                                                                                                                          Sunnuntaisin mennään kirkkoon, herätysseuroihin tai palopuhujia kuuntelemaan. Jos edellisillan ryyppyreissun jäljiltä jaksetaan. Karismaattisia lahkojohtajia sekä kommunistipuhujia palvotaan. Merkillinen lestadiolaisuudesta irtaantunut lahko korpelalaisuus saa suuren suosion. Lahkon saarnaja Sigurd Siikavaara ja Profeetaksi kutsuttu kietovat satoja kiirunalaisia karismansa alle.  Kuin tämän päivän gurut, rock-tähdet ja muut  somejulkkikset. Jumalanpalvelukset muuttuvat seksuaalissävytteisiksi ryyppäjäisiksi ja  orgioiksi. Herran omat kun ovat synnille immuuneja julistaa Siikavaara.

 Hurmoksessa ollaan valmiita menemään profeetan ennustuksessaan nähneellä  pian saapuvalla hopea-arkilla Palestiinaan. Omaisuus vaihtuu, maallisesta ei niin väliä. Lopulta  virkavalta pidättää lahkon johtajat, toimittaa osan vankilaan ja osan mielisairaalaan. Hopea-arkki ei  sovittuna aikana Luossajärven jäälle saavu. Muutto Palestiinaan jää haaveeksi. On  palattava arkeen, jatkettava taivallusta täällä ajassa, vähemmän pyhällä maalla.

Kommunistiagitattorit puolestaan lupaavat toisenlaisen paratiisin, kertovat  kansainvälisen sävelin  ja työväen lehteä  norskenflammenia siteeraten työläisten paratiisista Neuvostoliitosta. Sinne on jokaisen mahdollista mennä,  uutta kommunistista maailmaa rakentamaan.  Ihan kerrostaloissa  ne siellä Neuvostoliitossa asuvat. Demokraattisesti asioista päättävät. Toki vallankumoukseen voi  vaihtoehtoisesti tehdä Ruotsissakin.

Kiirunassa oli kolmekymmentäluvulla  joka viikonloppu tarjolla  uusi mahdollisuus parempaan. Lohtua ja vertaistukea  riittävästi.

Vakiintuminen                                                                                                                              Integroituminen uuteen kaupunkiin on ihmiskoe. Se  tapahtuu nopeasti, muutos on raju. Ensimmäisissä juhlallisesti otetuissa ryhmäkuvissa osalla nuorista kaivosmiehistä on jalassaan rautapohjaiset työsaappaat. Ne ovat varreltaan niin leveät, että matka-arkussa mukana kulkeutuneen rippipuvun housun lahkeet on pakko sulloa  saappaan varsien sisään. 

Sellaisen kuvan olen  nähnyt nyt jo lakkautetun  Kiirunan vanhan keskustan  kävelykadulla erään liikkeen ikkunassa. Aika lähellä ostoskeskusta ja työväentaloa, ihan kävelykadun alkupäässä, sementtisten kiirunoiden vieressä. Kuva saattaisi hyvinkin olla Wisconsinin uudisasukkaista meren toisella puolen. Sinnekin näiltä seuduilta kaivoksiin ja rautateille  lähdettiin. Villin lännen tarinoista jokaiselle  tuttuun levottomaan. Muutaman vuosikymmenen kuluttua on vakiintuneempaa. Silloin  otetaan jälkikasvun rippikuvia. Perhepotretteja

Kiiruna on valkea läntti tarinoiden kartalla. Länttä villimmän pohjolan alkuvuosikymmenten kiehtovat kohtalot  ovat  meille liian tuntemattomia. Valitettavasti.  

                                            -lauri- 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar