KOUKUTTAJA

KOUKUTTAJA
Miltä kuulostaa Laura Frimanin ääni, entäs kalastajakylän arki. Kuvan linkkiä klikkaamalla pääset tutustumaan tarinaani. Sata tuntia ilmaista kuuntelua tarjoaa storytel

lørdag 23. april 2011

Morgenstjernen Norjan turvaopas merelle ja vuorille aikoville. Osa 1. Meri

Norjan maailman tehokkaimpiin kuuluva meripelastus perustuu ilmavoimien erikoisyksikön helikopterilaivue Skvadron 330 ja pelastuslaivaston Redningsselskapet tiiviiseen yhteistyöhön. Apu merihätään joutuneille tulee lyhyessä ajassa. Sea king helikoptereilla myös vuorille eksyneet tai siellä loukkantuneet saadaan nopeasti ihmisten ilmoille ja hoitoon.

Turhan usein hälytyksen aiheuttajana on huolimattomuuttaan tai piittaamattomuuttaan tai omien kykyjensä yliarvioimisen takia vaikeuksiin joutunut luontomatkailija.



Gisløy ensimmäinen pääsiäispäivä. Tänään tuulee, mutta eilen oli mahtavan aurinkoinen ulkoilusää. Mittari, joka ei edes ole auringossa näytti parhaimmillaan viittätoista. Meri oli koko päivän tyyni. Tuli ulkoiltua ja nautittua kevään toisesta kesäisestä päivästä. Kohta oikeakin kesä saapuu. Ja kovasti odottamamme kesävieraat tulevat. Toivottavasti mahdollisimman runsaslukuisina.

Norjassa luonnossa liikkuville matkailijoille on viime vuosina, ja varsinkin viimeisen vuoden aikana, sattunut aivan liian paljon piittaamattomuudesta ja tietämättömyydesta johtuvia onnettomuuksia.
Ihmishenkiä on menetetty sekä suuretsintöjä ja mittavia pelastusoperaatioita jouduttu lähes viikoittain järjestämään. Usein vaikeuksiin joutuneet matkailijat ovat olleet liikkeellä ilman paikallista opasta, luonnon tuntemus on ollut heikko ja varustus puutteelllinen, jos nyt ei peräti surkea.
Aina paraskaan varautuminen , oppaan käyttö ja luonnontuntemus sekä paikallisten neuvot eivät olisi riittäneet, mutta suurimmassa osassa tapauksia nyt kuitenkin.

Myös tänne saapuvat maanmieheni osaavat sangen hanakasti hakeutua mitä ihmeellisimpiin vaikeuksiin. Vaikka suomalaiset eivät aivan keskieurooppalaisten tasolle luonnon armoilla olemisessa pääsekään, niin kyllä sitä meilläkin osataan.

Esimerkkejä siitä, miten eksytään pilkkireissulla tunturiin, lähdetään ilman karttaa ja kompassia tai varoituksista huolimatta ja säätiedotuksista piittaamatta maastoon taikka kiivetään jyrkkää rinnettä ylös pääsemättä alas, löytyy.

Liian usein mennään mukana rahdatulla pikku paatilla avomerelle.
Äärimmäisten elämysten hakijat puolestaan saattavat tietoisesti ottaa tyhmiä riskejä laskettelemalla ja hiihtämällä lumivyöryalueella, hyppimällä varjojensa kanssa jyrkänteiltä sekä melomalla myrskyyn, sumuun tai sellaiseen koskeen , minne alan vastuulliset harrastajat eivät ikinä menisi.

Norjan meri- ja maapelastustoiminta on yksi maailman parhaita. Sen pitääkin olla, sillä luonnonolosuhteemme ovat poikkeukselliset ja sää voi aivan yllättäen muuttua. Ja onhan meitäkin: kalastajia, merenkulkijoita ja muita ääriolosuhteissa työskenteleviä melkoinen joukko paimennettavana.

Jatkuvasti päivystäsvalmiudessa olevat Sea King helikopterit, merellä koko ajan partioivat Redningssalkapetin pelastusalukset sekä tuhannet punaisen ristin ja muiden järjestöjen vapaaehtoiset etsijät pitävät taitoaan yllä jatkuvin harjoituksin. Tositilanteita ei siihen tarvita. Eikä varsinkaan ehdoin tahdoin aiheutettuja.

Morgenstjernen luontomatkailun ohjeet Norjaan matkaaville pohjautuvat omiin kokemuksiin mereltä ja vuorilta, täällä tapahtuneisiin onnettomuuksiin sekä kahteen erinomaiseen lähteeseen

Den Norske Turistforening Fjellvettreglene voitaisiin suomentaa matkailuyhdistyksen vuorilla ja muualla maastossa liikkuvien säännöiksi ja ohjeistukseksi.

Merenkulun ohjeistuksesta ja säännöistä vastaa merenkulun direktoraatti eli sjøfartsdirektorat, Norwegian Maritime Direktorat ja ne löytyvät täältä.

Morgenstjernen viitteelliset meriohjeet.

1.
Ennen merelle lähtöa tutustu alueen karttaan perusteellisesti. Jos et tunne aluetta etkä Norjan meren olosuhteita todella hyvin, älä ikinä mene merelle, edes turvallisilta tuntuviin vuonoihin, ilman paikallista opasta.

Jos tunnet olevasi kokenut merenkävijä ja pärjääväsi ilman opasta, kysy kuitenkin paikallisilta neuvoja virtauksista, kareista, säästä ja muista merellä liikkuvista(rahtilaivat, tankkerit,kalastusalukset).

Älä ikinä mene ruoriin, lyhyeksikään aikaa, jos et ole kokenut navigoija, etkä ole täysin varma, että tunnet meriliikennesäännöt.

2.
Älä ikinä ota pienintäkään riskiä. Jos keli näyttää vähänkään huonolta käänny. Niin mekin teemme. Kippari palaa satamaan useita kertoja sesongin aikana.

Jos olet matkustaja ja meri tuntuu sinusta vaaralliselta, älä epäröi kertoa.

Merelle lähtijöiden on jokaisen syytä ilmoittaa mahdollisimman monelle maissaolijalle minne ollaan menossa ja koska palataan. Yhtä tärkeää on Ilmoittaa kun on palattu.

3.
Liiku vain oikeasti merikelpoisella veneellä. Ristiaallokko, virtaukset ja äkilliset tuulenpuuskat saattavat kesälläkin yllättää.
Se mikä Suomen järvillä ja meren suojaisissa saaristoissa tuntuu turvalliselta ja kovasti merikelpoiselta veneeltä, saattaa täällä osoittautua hengenvaaralliseksi. Se on nähty.

4.
Pukeudu sekä kelluntahaalareihin että pelastusliiveihin.Olit sitten kuinka lyhyellä reissulla tahansa. Nämä varusteet eivät harrastajakalastajankaan askareita hankaloita.

Muista että suositut kelluntahaalarit eivät yksinään kannattele merihätään joutunutta.

Pukeudu muutenkin lämpimästi . Merellä on aina vilpoisaa. Merivesi on kesälläkin jäätävän kylmää.

5.
Katso, että veneen varustus on asianmukaisessa kunnossa. Veneessä on oltava kunnolliset navigointivälineet ja mukana riittävästi polttoainetta, myös varakanisterissa.

Reilusti ylimääräistä ruokaa, juomaa ja lämpimiä vaatteita sekä huopia otetaan lyhyellekin reissulle mukaan. Myös airot ja mela.

Veneen turvavarusteista mukana olisi hyvä olla ne samat kuin kalastusaluksillakin on. Nimittäin pelastusrengas, hätäraketit, savut, sammuttimet ja hätäilmoitin(nødpeilesender).

Jos tuntuu, etteivät mainitsemani varusteet mahdu mukaan, silloin vene on liian pieni meidän merelle.

6.
Jokaisen merellelähtijän on huolehdittava, että matkapuhelimet on ladattu.
Henkilökohtainen GPS jos sellainen jollakin on, otetaan mukaan.
Kuitenkaan mikään ei korvaa karttaa ja kompassia merelläkään ollessa. Niitä on myös osattava käyttää.

7. Älä lähde merelle väsyneenä. Älä alkoholin vaikutuksen alaisena, äläkä krapulaisena.

Jos et tiedä tuletko merisairaaksi ota pilleri tuntia ennen lähtöä.

Merellä on alkoholin suhteen syytä noudattaa nollatoleranssia. Kaikkien, ei pelkästään kipparin.

8.
Veneessä ja laivassa on aina kippari. Hänellä on päätösvalta ja hänellä on myös vastuu matkustajien turvallisuudesta.

Kippari huolehtii että turvainfo ennen merelle lähtöä (Myös toistensa tuntevan porukan ollessa kyseessä) suoritetaan riippumatta onko kyseessä muutaman hengen seurue tai isompi ryhmä.

Turvallista Norjan lomaa maalla ja merellä toivoo
-lauri-




5 kommentarer:

  1. Tama oli hyva postaus. Toivottavasti monet tanne matkaavat lukevat sen.

    Noista meripelastusjutuista minulla on kovin vahan kokemusta taalla sisamaassa. Mutta ambulanssihelikoptereiden henkilokunnan ammattitaidosta olen kovin vakuuttunut. Rakas tyokaverini sai eraana sunnuntaina tassa sydanpysahdyksen ja aivoverenvuodon ja nailla nakymin pelastui vain ja ainoastaan helikopterihenkilokunnan ansiosta.

    Taalta meilta ei ole matkaa Lillehammeriin ja sairaalaan kuin puolisen tuntia, mutta helikopteri on usein nahtava naky taalla vakavissa sairastapauksissa ja onnettomuuksissa.

    Hyvaa paasiaisenjatkoa sinulle!

    SvarSlett
  2. Kiitos Tuula. Minäkin oon täällä olo aikana ollut monta kertaa todistamassa pelastustoiminnan tehokkuutta. Ja vakuuttunut. Sea kingissä on aina mukana lääkäri ja pintapelastaja sekä koneen miehistö, joka on sekin saanut viimeisen päälle perusteellisen pelastuskoulutuksen.Helikopterilla pystytään ihmiset noutamaan paareilla lähes millaisista paikoista tahansa.
    Merellä pelastusalukset ovat nopeasti paikalla moottorivian tai haaksirikon sattuessa. Helikopterit saapuvat tarvittaessa. Rannikovartiostosta ja kalastusaluksista saadaan lisäapua etsintöihin. Tämä kaikki tapahtuu sujuvasti paikallisen poliisin johdolla.
    Se, että Sea king helikopterit ovat nopeasti sairastapuksissa paikalla, takaa syrjäseutujen asukkaille lähes saman turvan mitä kaupungeissakin on. Ja antaa monelle vanhemmalle ihmiselle mahdollisuuden asua kotiseudullaan.

    SvarSlett
  3. Hyvä ja tärkeä postaus. Täällä voi tosiaan muuttua keli hetkessä ja amatöörit voivat joutua jo sen takia vaikeuksiin. Ja vielä jos siihen lisää vähän ekstremehakuisuutta niin ei hyvä.
    Eilen mieheni näki täällä ekaa kerta Sea Kingin. Nopeaa ja tehokasta toimintaa. Ei mene aikaa säätämiseen. Tottuneet toimimaan vaativissa olosuhteissa.

    SvarSlett
  4. Kiitos Kalamuija:) Vääränlainen ekstreemhakuisuus, riskeistä piittamaton kicksien tavoittelu on pahinta. Taas eilen meni yks ruottalainen tuolla Bergenin tienoilla täysin tietoisesti lumivyöryalueelle. Sai vyöryn aikaiseksi hautautui lumeen ja kuoli. Miten tuollaisia valistais, kun se hengenvaara, kuoleman mahdollisuus on joillekin yksi osa elämystä.
    Mediassa kovasti esillä ollut Antarktisksessa tapahtunut Berserkin uppoaminen oli kans toinen tapaus. Täysin turhaa riskinottoa asiantuntijoiden ja viranomaisten neuvoja ja ohjeita uhmaten. Siinä tapauksessa kippari oli vieläpä kokenut purjehtija.

    Juu, Sea Kingiläiset osaa asiansa. Ja olosuhteet ovat lähes aina todella vaativat. Kuinkahan monta tunturissa eksynyttä tai jyrkänteelle jumittunutta ne on tälläkin alueella vuoden aikana pelastaneet. Haaksirikot ja muut merietsinnät nyt ovat sitten oma lukunsa.

    SvarSlett