torsdag 25. desember 2014

Rata

"Vähintään kerran tunnissa lähtee pitkä, monikymmenvaunuinen malmijuna Kiirunan kaivoksilta Narvikiin. Vuodessa rautamalmia kulkee lyhyen ratapätkän kautta enemmän kuin mitään muuta tavaraa mihinkään muuhun satamaan koko Norjassa. Malmijunien välissä radalla liikennöi myös henkilöjunia."
 "Lauri, joko kohta tulee se sinun mainostamasi Björklidenin tunturihotelli, missä on vanhat nahkasohvat, kirjasto ja takka keskellä kahviota, mehän voitais mennä kahville, eikö ? " 

 "Joo mennään vaan. Tiesitkö,että Tukholma-Narvik yöjuna on yksi Euroopan pisimmistä pikajunareiteistä. Vuorokauden kestävä, reilu 1500 kilometrin osuus, on myös yksi kauneimmista. Ainakin minusta. Rata kulkee pitkiä matkoja ihan tämän tien vieressä Torniojärven rantoja seuraten. Sinun kannattaisi joskus ottaa aikaa ja tulla Norjaan junalla "
 "Niin varmaan, lentäminen on vaan  niin paljon nopeampaa ja halvempaa."

 "Minä en ole ikinä interreilannut,en matkustanut idän pikajunassa, en Siperian radalla Venäjän halki Vladivostokkiin, enkä muutenkan junaillut Euroopassa, mutta olettaisin, ettei siellä sen kummempaa koe kuin tällä rallareitten radalla, rallarithan oli niitä malmiradan rakentajia jos et tiennyt"
 "En tiennyt, ehkä oon sanan kuullut joskus, jotenkin tuttu."

 "Miksi pitäisi aina mennä kauas. Lähiympäristössämme tapahtuvaan vaatimattomampaan matkailuun tyytyvälle ja maabongauspisteiden kerailystä piittaamattomalle se matka läpi Ruotsin  metsien ja soiden, yli skandivuoriston tuonne  Ofot-vuonon pohjukkaan on erinomainen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto. Matka historiaan"
 "Taatusti jos tykkää junamatkoista ja historiasta ja jos on aikaa, eikä kaipaa lämpöä. Täällä pohjoisessa on aina liian kylmää . liian pimeää tai liian valoisaa. Ja kesällä itikoita "

 "Rannikolla ei ole, ainoastaan jängällä. Tuota rataa muuten rakensi kiivaimpaan aikaan yli 10 000 miestä ja naista. Siis silloin, kun rakentamisen alkuun lopulta päästiin. Ruotsihan pelkäsi, että Venäjä voisi radan avulla helposti vallata koko Pohjois-Kalotin ja saada haltuunsa malmin sekä sulia satamia,kuten Narvikin. Norja oli silloin Ruotsin itsehallintoalue eikä Murmanskia vielä oltu perustettu. Radan rakentamista viivästytettiin strategisista syistä ja armeijan vaatimuksesta. Raideleveydeksi tuli eri kuin Suomessa. Lisäksi sillat ja tunnelit tehtiin helposti tuhottaviksi. Venäjän pelko oli niin suurta 1800-luvun lopulla." 
"Silloinkin"

"Silloinkin, Noh, rata rakennettiin ja se oli aika pian valmistumisen jälkeen ensimmäisia osuuksia Ruotsissa mikä sähköistettiin, joskus 1915. Radan  alkuajoita muistuttavat  massiiviset tiiliset asemarakennukset Vassijauressa esimerkiksi. Kun niin suuri joukko ihmisiä oli samalla työmaalla niin siinä tapahtui kaikenlaista. Melko levotonta oli, juopottelua , tappojakin"
 "Niin tämän olen kyllä kuullut muutaman kerran. Svarta Björn oli ratatyömaan mystinen tumma  keittäjä, joka sai kaikki miehet sekoamaan  ja johon eräs Ålands-Kalle ihastui. Ålands -Kallesta tuli Svarta- Björnin rakastaja, sillä seurauksella, että Kallen eksä,keittäjä hänkin, sitten lopulta puukotti Svarta-Björnin hengiltä. Legendaan perustuvassa elokuvassa Ålands-Kallea nayttelee Åke Lindman. Svarta Björnin hauta on tämän tien varressa Tornehamnissa ja hänen mukaansa on nimetty eräs Narvikin kapakoista. Vuosittain valitaan Narvikissa Svarta Bjørn jonkinsorttisessa kauneuskilpailussa. Siihen voivat osallistua Kiirunan ja Narvikin tummat naiset"

"Eikös olekin mielenkiintoista ?"
"Kaikkein mielenkiintoisinta olisi jos kohta päästäis  kahville ja vessaan , onko vielä pitkälti sinne tunturihotelliin?"
 -lauri-




2 kommentarer:

  1. Tuo olisi kyllä mielenkiintoinen junamatka, Tukholmasta Narvikiin. Hyvää Joulua Lauri!

    SvarSlett
    Svar
    1. Se on mielenkiintoinen. Pitkä junamatka on yhtä rauhoittava kuin laivamatka, tarkoitan sellaista vanhan ajan risteilyä. Kun tietää, että nyt ei ole vajaaseeen vuorokauteen kiire minnekään.

      Slett