KOUKUTTAJA

KOUKUTTAJA
Miltä kuulostaa Laura Frimanin ääni, entäs kalastajakylän arki. Kuvan linkkiä klikkaamalla pääset tutustumaan tarinaani. Sata tuntia ilmaista kuuntelua tarjoaa storytel

mandag 12. juli 2010

Ne sata tosiasiaa tai mielikuvaa minusta.


Kun olen tottunut muita matkimaan , niin laitanpa nyt minäkin ne sata tähän.

1. Olen kotoisin Ylä-Savosta.
2. Asuin siellä 18 ensimmäistä vuottani .
3 .Olen asunut 3 eri maassa.
4. Nämä maat ovat Suomi,Islanti ja Norja.
5. Norjassa olen asunut neljään eri otteeseen.
6. Islanti on mulle näistä kolmesta maasta kaikkein läheisin.
7. Siellä olen käynyt yhteensä 10 kertaa, siis sen asumisjakson lisäksi.
8. Olen muuttanut asuin- tai työpaikkaa lukuisia kertoja. Olen siis levoton.
9 Alkutuotannon ammateista olen työskennellyt puutarhurina, metsätöissä, maanviljelijänä, kalastajana ja maatalouslomittajana.
10. Olen ollut myös opettaja. Sekä ylä- että ala- asteella.
11. Opettajan työtä olen tehnyt myös Norjassa, yhteensä 3 lukukautta, meidän kyläkoulussa.
12. Tykkään norjalaisesta koulujärjestelmästä enemmän kuin suomalaisesta.
13. Nuorempi poikanikin tykkää.
14. Vanhemman mielestä suomalainen on parempi.'
15. Minulla on siis kaksi poikaa.
16. Nuorempi on kalastaja.
17. Vanhempi aloittaa opintonsa ensi syksynä Lontoossa.
18. En ole kovin sukurakas
19. Vierailen aika harvoin Suomessa.
20. Tänä kesänä en ollenkaan.
21. En juuri kaipaa suomalaista ruokaa.Paitsi ryynimakkaraa ja gotleria sekä ruisleipää joskus.
22. Minulla on kolme sellaista ystävää joiden kanssa juttelen ihan kaikista asioista.
23. Ne kolme ystävääni ovat suomalaisia. Kaikki aika tuoreita tapauksia.
24. Nykyiset ja entiset perheenjäsenet ja sukulaiset ovat asia erikseen.
25. Asun laivassa. Olen asunut jo muutamia vuosia.
26. Mulla oli kyllä pieni maatila.
27. Nyt se kuuluu pojalleni.
28. Maatilan pito on minusta vaikeaa.
29. Laiva asuntona on helpompi hallita.
30. Ja on lyhyt työmatka.
31. Voisin kyllä harkita asumista maissa.
32. Pieni yksiö kaupungissa olis kiva.
33. Mutta se ei saisi olla suurempi kuin 25 neliötä.
34. Ja se saisi mielellään olla Helsingissä, Reykjavikissä tai Vestmanna saarilla.
35. Ja kahviloiden tai pienten bensa asemien lähellä.
36. Tykkään siis istua kahviloissa.
37. Ja syödä ulkona.
38. Tykkään myös laittaa ruokaa.
39., Olenhan meidän laivan kokki.
40. Teen kalastuskaudella kalaruokaa 4 kertaa viikossa.
41. Minulle , pojalleni ja kipparille.
42. Aika usein teen ruokaa niin paljon , että siitä riittää muillekin kuin laivaporukalle.
43 Minulla on tapana tehdä kaikenlaisia varmuusvarastoja.
44. Fileoin kalaa ja pakastan kalatehtaan pakkasvarastoon.
45. Teen myös kuivakalaa ja suolakuivattua kalaa.
46. Kalavarastoni avulla harrastan vaihdantataloutta.
47. Vaihdan kalatuotteita kaikkeen mahdolliseen.
48. Mm. lakkahilloon , villasukkiin , kuningasrapuihin, ruoka-annoksiin , kakkuihin , kalapulliin ja ruisleipään sekä suomalaiseen meetvurstiin. Joskus myös virvokkeisiin.
49. Syksyllä hamstrausintoni näkyy marjojen ja sienten poimimisvimmana.
50. Sienet kuivatan tai suolaan.
51. Kalastus häiritsee syksyisiä harrastuksiani.
52. Minusta on epäreilua kun sienestystä ja marjastusta täytyy harrastaa silloi kun on kova tuuli ja usein sade.
53. Hyvällä säällähän me olemme merellä.
54. Emme kuitenkaan sunnuntaisin.
55. Mutta silloin olen usein niin väsynyt , että nukun pitkään. Ja luen tai olen loppupäivän koneella.
56. Vastoinkäymisistä huolimatta minun sienivarastoni ovat suuret
57. Käytän kuivattuja sieniä mm kastikkeiden saostamiseen.
58. Kipparini ei vieläkään tiedä sitä.
59. Tai ei ole tietävinään kun sille sienet ovat lehmänruokaa.
60. Mutta mun kastikkeista se kovasti tykkää.
61. Minun kaikkein rakkain harrastus on kuitenkin kirjoittaminen.
62. Kirjoitan maileja mun ystävälle lähes päivittäin.
63. Sen toisen kanssa olen chatissa melkein yhtä usein.
64. Näitä ystäviä tapaan harvoin.
65. Mutta se on sitten sitäkin antoisampaa.
66. Kun meidän laivaan saatiiin internett yhteys mun elämänlaatu parani kovasti.
67. Poikani on samaa mieltä omasta elämänlaadustaan.
68. Minusta norjan kieli ei ole kovin rikas kieli.
69. Islanti on vivahteikkaampi ja miellyttävämpi.
70. Niinkuin myös suomi.
71. Valaat ovat tärkeitä minun elämässä.
72. Ja valassafari ja ne ihmiset siellä safarilla.
73. Ne kun tulevat niinkuin muuttolinnut , silloin on kesä.
74. Jos meillä ei olisi valassafaria viettäisin kesälomani siellä missä sellainen olisi.
75. Niin paljion tykkään olla valasoppaana.
76. Muutenkin tykkään olla esillä ja keskipisteenä.
77. Vanhempana olen oppinut ymmärtämään, että se on tärkeä osa minua eikä mikään vika.
78. Olen horoskoopiltani Leijona.
79. Suosikkivalaani on miekkavalas.
80. Olen nähnyt miekkavalaan lisäksi pallopäävalaita, kaskelotteja , ryhävalaan , pyöriäisiä, valkokuvedelfiinejä, valkoposkidelfiinejä ja lahtivalaita.
81. Yhteensä olen ollut kuuden kesän aikana valassafarilla yli sata kertaa.
82. Ja nähnyt yli 400 kaskelotin sukellusta.
83. Haluaisin käydä Islannin kaikilla valassafareilla.
84. Varmaan käynkin sitten kun muutan Islantiin.
85. Olen enemmän intuitio kuin järki ihminen.
86. En ole johtajatyyppiä.
87. Minusta ei olisi kippariksi.
88. Pojalleni se on luontaista.
89. En ole hyvä raha- asioiden hoidossa.
90. Nuorempi poikani on.
91. Se ei ole tullut isäänsä, vaan äitiinsä.
91. Tulen kuitenkin hyvin toimeen palkallani.
92. Minulla on osuuspalkka. Saan 17 prosenttia laivamme kalansaaliin nettoarvosta
93. Tavallinen säännöllinen työ olisi nyt minulle kalastajan elämään tottuneelle vaikeaa.
94. Niinkuin just opettajan ammatti.
95. En ole mukana politiikassa enkä yhdistystoiminnassa, ainoastaan meidän kulttuuriyhdistys Avlettossa.
96. En jaksa kovin aktiivisesti seurata uutisia , enkä urheilua.
97. Mulle riittää sään seuraaminen.
98. Suosikkilintuni on suula.
99. Kaupungeista tykkään Helsingistä
100. Kalastajakylistä suosikkini on Vestmanneyjarbær.

5 kommentarer:

  1. Kumarrus ja kunnioitus Laurille.
    t helen

    SvarSlett
  2. Vai opettaja :) Onpas mielenkiintoista. Aamiainen meni rattoisasti tätä listaa lukiessa :)

    SvarSlett
  3. Olipas mielenkiintoista tutustua sinuunkin paremmin ;).

    Taalla sienet syovat laiduntavat lampaat ja lehmat. Mutta kaikenlaisia marjoja loytyy kylla, kun ovesta ulos lahtee. Lakasta lahtien.

    SvarSlett
  4. Opettajan työ sopii ihmiselle, joka tykkää olla esillä ;)
    Puhutko muuten itse islantia? Sujuvastikin?

    SvarSlett
  5. Kiitos Helen :)
    Mila: Juu opettajaksi ajauduin ja pidinkin työstäni.. useita vuosia. Nyt siitä on niin kauan aikaa ett voisi olla mielenkiintoista taas tehdä niitäkin töitä.Syötkö muuten aamiaisen hitaasti vai nopeasti?
    Tuula:Kiitti, tässä blogijutussa on se hyvä puoli että voi kertoo just sen minkä haluaa ja painoittaa niitä asioita mitä haluaa, ja pitää sen yksityisimmän itsellään.Mulla on ollut kivoja kommentoijia ja itse kommentoin muutamia jotenkin samanhenkisiä vaikkain ihan erilaisia blogeja.
    Kyllä ne Vidarin lampaat täälläkin hamuavat mun tattiapajille.
    Heli: Just niin Se työ sopi mulle aikansa. Ehkä vois harkita aikuispuolen juttuja ja näitä kalastusopetuksia sitten kun ei jaksa kalastaa.Oppaan työ on kyllä aika samanlaista.
    Luulen osaavani islantia paremmin kuin osaan. Tulen kyllä hyvin toimeen esim sellaisten kanssa jotka ei muuta osaa kuin islantia. Ja puhelimessakin kielen puhuminen käy, se on yleensä merkki jonkinlaisesta kielitaidosta.
    Kielioppi on hakusessa ja kirjoittaminen kans, islanti on mulle puhekieli.

    SvarSlett