KOUKUTTAJA

KOUKUTTAJA
Miltä kuulostaa Laura Frimanin ääni, entäs kalastajakylän arki. Kuvan linkkiä klikkaamalla pääset tutustumaan tarinaani. Sata tuntia ilmaista kuuntelua tarjoaa storytel

tirsdag 8. mars 2011

Skandit eli Kölivuoristo ja pieni ihminen kolonnassa:)

Kolonna-ajoon lähtöä joutuu usein odottamaan jopa useita tunteja. Me olimme onnekkaita. Selviydyimme vartissa.

Sää ei ollut pelkkää lumimyräkkää, Norjan puolella paistoi jopa aurinko ja paljasti hienot tunturi maisemat. Vastuuntuntoinen kuljettaja kuitenkin keskittyi ajamiseen.
Kuva:Tinja Ruusuvuori

Äkkiä keli vaihtui tällaiseksi. Kuva:Tinja Ruusuvuori

Pääsimme rajan yli ja Ruotsin puolelle puomin taakse toiseen kolonnaan mukaanpääsyä odottamaan.

Kolonna- ajo valmistautumisineen ja odotusaikoineen on terveellistä siedätyshoitoa kiireisille autoilijoille.

Puomi avataan ja ruotsalaisten aura- auto ottaa meidät mukaansa.

Vassijauren vuoristoa. Kuva:Hertta Hulkkonen

Auringonpaiste Köli-vuoristossa. Kuva: Hertta Hulkkonen


Kun olimme päässeet normaaliin matkantekoon halusin pysäyttää auton ja ottaa kuvan Torniojärven jäällä vaeltavista poroista.( nuo pienet pisteet).

Kovasti harmittaa , kun kolonna-ajossa meni niin kauan, ettei meillä ollut mitään mahdollisuutta pistäytyä Björklidenin tunturihotellin viihtyisässä kahviossa.Näin hienot näkymät jäivät sillä kertaa kokematta. Kuvassa Lapporten.

Tässä lempipöydässäni on tullut aika monta kahvikupillista vuosien mittaan juotua. Aina pysähdyn, kun oon valoisaan aikaan liikkeellä, eikä ole sellainen poikkeustila ja kiire kuin lauantaina.


Morgenstjerne 9. maaliskuuta. Etelälounaasta myrskyää ja räntää sataa vaakasuoraan. Lämpötila on nollan tienoilla. Hiljaiselo jatkuu, varmaan koko loppuviikon.
Ihan samaa säätöä tämä kalastaminen kuin edellisinäkin viikkoina. Turska harrastaa kutemista ja me olemme toimettomina maissa.
"Hyvä puoli on kysynnän kasvu ja suurten alusten valmistautuminen villakuoreen pyyntiin. Sitten kun pääsemme nuotalle Eurooppa tappelee meidän turskasta, hinta on korkeampi ja koljaakin tulee enemmän sivusaaliina. Saattaa jopa olla että myrskykausi on parasta mitä on tapahtunut pitkään aikaan, juttelin Ukko Klon kanssa" tuohon tapaan puhui kippari toivottaessaan tuhlaajapoikamatruusinsa tervetulleeksi kotiin. Hän oli huolestunut voinnistani ja pitkäksi venähtäneestä Suomen reissustani. Piti tulla laivalle tarkistamaan.

Tänne on mukava kotiutua, oman laivan turvaan rauhoittumaan. Hiljaisen elon ja tuttujen rutiinien maailmaan menneitä viikkoja muistelemaan. Siinäpä onkin kovasti muistelemista. Myrskyn ansiosta sain viettää ennakoitua enemmän aikaa meren sijasta Nyksundissa , kirjaili vieraittemme kanssa. Näyttää mitä täällä Periferiassa on tarjolla ja miten oikein eletään, sekä millaiset ovat tapamme.

Menomatka Suomeen oli sekin värikäs. Varsinkin rajanylitys. Kölivuoriston yli pääseminen kun ei ole tällaisilla ilmoilla itsestäänselvyys.(Skandit (myös Kölivuoristo tai Skandinavian tunturit) on vuoristo Skandinavian niemimaalla Ruotsin ja Norjan rajan tuntumassa. Wikipedia) Tiet Ruotsiin olivat useita päiviä kiinni, ja avautuivat vasta viime hetkellä. Sopivasti päivää ennen tyttöjen lähtöä. Auki oleva vuoristotie ei välttämättä tarkoita kokonaan auki olevaa. Kyseessä voi olla myös kolonna-ajoa varten aukaistu.

Kolonna-ajo tarkoittaa johtavan aura- auton perässä hätävilkut päällä tapahtuvaa ajamista. Liikennöidään yhteen suuntaan kerrallaan. Kuljettajan on pidettävä lyhyt etäisyys edelläajavaan, letkaa ei saa päästää liian pitkäksi. Toisaalta turvavälistä on myös huolehdittava. Se ei ole helppo tehtävä pöllyävällä tiellä.
Kuskille ajo kolonassa on haaste, varsinkin tottumattomalle. Aura auto kun ajaa joskus ihan kuin uhalla, aivan liian kovaa. Vaikea on säilyttää sopiva etäisyys, kun sitä edelläajavaa ei aina tahdo nähdä, ei edes vilkkuja. Koko ajan on oltava valmiina jarruttamaan.

Kymmenien vilkut päällä ajavien ajoneuvojen kolonna kiemurtelevilla tunturiteillä voi kyydissä olevalle olla hieno arktinen elämys. Se toisenlainen autoilunautinto, jonka vain harvat pääsevät kokemaan. Kuljettajan on kuitenkin parempi keskittyä tehtäväänsä , sivuille ei saa vilkuilla ja molemmat kädet on pidettävä oikeaoppisesti tiukasti ratissa.
-lauri-

2 kommentarer:

  1. Tätä blogia lukiessa oppii aina jotain uutta. Enpä ole ennen kuullut, että Skandeilla harrastetaan kolonna-ajoa. Tai jotenkin edes tullut ajatelleeksi, että se olisi tarpeellista.
    Terv. etelänihminen ;)

    SvarSlett
  2. Kolonnat ovat olleet tänä talvena lähes joka viikkoisia.En muista tällaista aiemmilta vuosilta.Eilen lunta tuli niin paljon just Riksgränsenille, että asukkaita jouduttiin evakuoimaan lumivyöryvaaran takia.
    Oikein ääripäitten talven olemme kokeneet, eikä päättymisestä ole tietoa, vaikka välistä näyttäisi .

    SvarSlett