Vaikeaa kuvitella pohjoisia erämaita ilman Lestadiusta ja Luossavaaran kaivosta. Kummallakin on ollut aivan ratkaiseva merkitys alueen kehitykselle. Merkkeihin ei voi olla matkoillaan törmäämättä.
Alakuvassa Jukkasjärven kirkon alttaritaulu. Lestadius Raattama ja Lapin Maria saarnaavat parannusta.
Morgenstjerne matkalla Hietikolle Lauantai 29.tammikuuta.
Tuuli rauhoittui ja meille suurimmille tuli mahdollisuus lähteä kalaan. Koko aamupaïväksi on luvattu lähes tyyntä. Tätä pientä paussia voi sanoa hengähdystauoksi ennen seuraavaa matalapainetta. Se on käytettävä hyväksi. Täytyy unohtaa kovasti odottamani illan aurinkojuhla, kun turskan pääparvi on täällä.
Viikko on mennyt ilmoja katsellessa. Maanantain ja tiistain kalareissujen jälkeen ei ole ollut mahdollisuuksia minkäänlaisiin meriaktiviteetteihin. Vaan on pitänyt keskityttyä maaelämään, olemaan koko ajan valmiina. Sellaista valmiustilapäivystystä on kalastajan elämä. Silloin kun ei olla kalassa, ollaan kuitenkin melkein, ollaan laivan lähellä. Kauemmaksi ei voi lähteä, vaikka kuinka näyttäisi tulevan pidempiäkin myrskyjaksoja. Vuodessa käymme merellä vähän yli sata kertaa, mutta ainakin yhtä monta kertaa olemme valmiina. Ainoa varma asia sesonkien aikana on että sunnuntai aamupäivä on taatusti vapaa.
Kalastajan täytyy sietää epätietoisuutta. Sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja aina levätä varastoon, Minun strategiani joutoaikojeni kuluttamiseen on mennä kokonaan muihin ulottuvuuksiin. Irtautua tusrkista ja koljista. Usein vaeltelen rannoilla tai vuorilla, kuljeskelen aallonmurtajalla. Menen Nyksundin naapurikylän rauhaan.
Mutta varsinkin talvella, kun ulkona myrskyää, eikä liikunta huvita, pysyn laivalla. Vaellan kirjojeni ja koneeni maailmaan. Viime aikaiset retkeni ovat suuntautuneet Pohjois- Ruotsiin. Kiirunan radan varteen ja Kautokeinon jängille.Siellä olen oleillut. Käynyt vierailulla menneessä ja tavannut monia kuuluisuuksia. Kun kyllä ne aiemminkin osasivat. Vaikka ei kaikista ole romaaneja kirjoitettu eikä menestysolekuvia tehty.
Olen lukenut kirjan Wisconsin Death Trip. Se on tosi mielenkiintoinen kirja. Dokumentti joka kertoo lukuisin kuvin ja iltapäivälehtileikkein villin lännen vakiintumisen ajasta. Intiaanisodat oli sodittu ja intiaanit työnnetty reservaatteihin. Radat oli kaikki rakennettu ja mantereen syrjäisimmätkin sopukat asutettu.
Kaupungit oli perustettu ja kaivokset täydessä toiminnassa.Siinä yhteiskunnassa ei siihen aikaan ollut tilaa omaa elämäänsä eläville alkuperäislansoille, ei kiertolaisille eikä kaikenmaailman pyssysankareille.Heidän aikansa oli ohi. Levottomille sieluille ei löytynyt elintilaa, kun suuret karjankuljetuksetkin olivat loppuneet ja laidunmaat vallattu. Piti asettua paikoilleen. Tarvittiin farmareita, mainareita rautatieläisiä ja ja rakennusmiehiä. Sekä palvelujen tuottajia. Amerikka järjestäytyi. Se ei käynyt kivuttomasti, niinkuin minulla pari vuotta ystävältäni lainassa olleesta kirjasta niin selkeästi kävi ilmi.
Ei Amerikka ollut yksin. Sama kehitys tapahtui pohjoisissa erämaissa. Ihan tuossa naapurissa. Luossavaaraan perustettiin kaivos 1890 luvulla. Kaivoksen ympärille syntyi asutusta. Koska Luossavaara oli vaikea ruotsalaisten lausuttavaksi, lanseerasi kaivoksen johtaja Hjalmar Lundbohm nimen Kiruna. Kirunan syntyvuotena pidetään vuotta 1900.
Louhittu rautamalmi piti saada kuskattua sulaan satamaan. Lähin sopiva oli Narvikissa. Tarvittiin rata. Ofotbanen nimen saanut 42 kilometrin osuus oli vedettävä Kölivuoriston vaikean maaston yli. Paljon tunneleita ja pengerryksiä, asemia ja majoitustiloja radanrakentajille. Iso urakka tuli tehtäväksi.
Sadat , jopa tuhannet rallarit, mainarit sekä rakennusmiehet saapuivat. Heidän mukanaan tulivat palvelujen tuottajat. Perheet alkoivat asettautua aloilleen. Saamelaistenkin oli löydettävä paikkansa uudessa tilanteessa. Suuri murros synnytti legendoja. Nosti suuria persoonallisuuksia esiin.
Maallisia ja uskonnollisia johtajia jopa kapinajohtajia löytyi omista piireistä. Karismaattisia saarnamiehiä sekä agitaattoreita kierteli turvaa ja lohtua tuomassa. Silloin kun ei sattunut olemaan rock,n roll tähtiä, tärkeine sanomisineen, ei ympäristöliikkeen guruja. Eikä muualta maailmasta tuontitavarana saapuneita aatteita. Pohjoisen ihmisen oli tyydyttävä lähellä olevaan . Oltava mahdollisimman omavarainen.
Jos Pohjolamme olisi sijainnut uudella mantereella, kaikkialla maailmassa tunnettaisiin tarinat Svarta Bjørnistä, Lestadiuksesta, Raattamasta, Ellen Skumista, Sigurd Siikavaarasta ja Holmgrenista. Kautokeinon kapina olisi tuttu. Samoin yli kuusisataa uskovaa palestiinaan hakeva kristalliarkki. Korpelalaisten saarnamiesten omaperäiset syntikäsitykset olisivat laajalti käytetty esimerkki siitä kuinka kauaksi Jeesuksen opeista autoritäärinen herätysliike voi ajautua.
Ellen Skum voisi olla alkuperäiskansojen vapaustaistelun historiassa yhtä tunnettu kuin Sitting Bull. Lapin Maria roomalaiskatolisen kirkon pyhimysten veroinen.
Nyt nämä aarteet on pengottava erilaisista piilossa olevista lähteistä. Onneksi on netti ja onneksi muutamat ruotsalaiset, suomalaiset ja norjalaiset kirjailijat ovat tallentaneet meille suomalaisillekin arvokkaan historian romaaneihinsa.
Lestadiolaisuudella on myös ollut suuri merkitys saamelaisuuden ja suomalaisuuden säilyttämisessä kansallisaatteen puristuksissa sekä Ruotsissa että Norjassa. Suomi, kveeni ja meänkieli eivät ole kokonaan unohtuneet.
Pohjois- Ruotsin erämaissa, kaivoksissa ja radanvarren tienoilla sekä Kautokeinon jängillä on vielä tallella osa siitä monikulttuurisesta ja monikielisestä ja rajattomasta Lapista. Onnekseni se sijaitsee matkareittini varrella. Jokainen matkani Suomeen on samalla kiehtova retki neljän kansan värikkäisiin vaiheisiin.
-lauri-
JK.
Saatiin ennätyssaalis . Poikani kalastajanuran paras. Minullekin yksi parhaita. Tämän julkaiseminen jäi näin ollen sunnuntain puolelle.
fredag 28. januar 2011
TUTKIMUSMATKA POHJOLAAN
Etiketter:
Ellen Skum,
Jukkasjärvi,
Kiiruna,
Lapin Maria,
Lestadius,
Luossavaara,
Morgenstjerne,
Sigurd Siikajärvi,
Svarta Bjørn
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Avletto/Javier/Lauri, edessäni on juuri ruokaohje täytetystä nieriästä. Nyt puuttuu enää se nieriä...Aion tänä suvena julkaista Leenan Kalasopan ja kertoa siitä yhden tarinan, mutta vasta about kesäkuussa. Vinkkaan sitten.
SvarSlettMinulla on nyt blogini 2-vuotisarvonta, osallistu!
Oikeaa kalastajaa tästä Kalamuijasta ei voisi tulla. Niin paljon erilaiset luonteenpiirteet pitää kalastajan omata:) Harmi, että aurinkojuhla jäi väliin.
SvarSlettHieno kalasaalis! Terkut täältä kaivoskaupungista.
Kiitti Leena. Aion osallistua. Nieriän hankkiminen ei ole kovin helppoa teilläpäin. Kemin ja Tornion tienoon kalakauppiaat välittävät. Luulisin että Hätälältä saa myös. Joskus oon nähnyt Helsingissä kauppatorilla. Stockmanon herkkuosastolla ainakin luulis olevan.
SvarSlettTäällähän niitä sais pilkittyä isompiakin määriä.
Odotan mielenkiinnolla kalasoppaasi.
Niin Kalamuija, sielläkinhän on se kaivos. Kaivoskaupungeissa on sitä jotakin. Jenkeissäkin jos halutaan tehdä kunnon balladi niin varminta on jos se kertois jostain coalminers daughterista tai vastaavasta:)
Ja tässä ilmeisestikin yksi lisäsyy kaiken tuon elämänviisauden ja "nippelitiedon" hallintaan: kirjat. Itselle menossa tällä hetkellä joku hömppä matkalukeminen josta ei ole kenellekään mitään iloa, seuraavaksi tarvitsen jotain aivoja rasittavampaa...
SvarSlettSatu Hömppäkin on just kivaa, aina välistä. Niin sanoo myös kirjailija Miina Supinen. Tarinat on hyviä, ja kylässäkäynti taikka vieraitten emännöinti/isännöinti uudessa kotimaassa kovasti avartaa.
SvarSlettVielä pitää mainita kaikki hienot blogit, kuten tämä sinun. Ne ovat valottaneet ennen outoja asioita, tuoneet lähemmäksi.
Oli muuten ne aikanaan antamasi Beatiful Blogger tunnustukset ja kommenttisi norjansuomalaisille bloggaajille melkoinen sysäys toistemme tuntemiseen.
Nyt voin minäkin , laivasta käsin helposti liikuskella suomalaisympyröissä ympäri Norjaa. Sen kun vain läppärin aukaisee.
Kyllä, tämä blogimaailma on jännä ilmiö - kuten sanoit, sitä ainakin jossain määrin tuntee ihmisiä joihin ei olisi muissa oloissa välttämättä törmännytkään. Ja on oppinut ja oppii aikas paljon uutta ja ihmeellistä, kuten kalojen nimiä englanniksi! :)
SvarSlettLokakuun lopussa 1915 lähti suomalainen lähetystö Tukholmaan: senaattori Otto Stenroth, Samuli Sario, A. H. Saastamoinen ja Axel Lille. Aaro Pakaslahti kertoo tästä teoksessaan Suomen politiikka maailmansodassa. Ruotsin valtakunnanmarsalkka kreivi Douglas vaati Suomelta Pohjois-Suomea (Kemijoki rajaksi) ja tarjosi korvaukseksi "niin suuren osan Venäjän Karjalaa kuin se haluaisi."
SvarSlettSuomalaisten lähetystö ei kuitenkaan halunnut luovuttaa Pohjois-Suomea, mitä Ruotsi yritti anastaa vielä 1918.
lyyxem.freehostia.com/teljo.htm
"Presidentti Relander kaatui ruotsalaismielisyyteensä kuusi vuotta sitten [1931]. Olin mukana siinä kokouksessa, jossa maalaisliitto päätti olla asettamatta presidentti Relanderia uudelleen presidenttiehdokkaaksi. Ja se tapahtui juuri hänen ruotsalaisystävällisen politiikkansa takia."
"Presidentti Svinhufvud ei kaatunut yksin ruotsalaisystävälliseen politiikkaansa, mutta se kuitenkin hyvin oleellisesti edisti hänen kukistumistaan."
- Veikko Heiskanen, kansanedustaja (ml), professori
lyyxem.freehostia.com/1930.htm
Vuonna 1905 yleistä äänioikeutta vastusti "Huusis"-lehti. Linkissä Tuulispään pilapiirros.
Piikkilangalla aidattu koulu Espoossa talvella 1908
Vähävaraisten torpparien ja muonamiehien ponnistuksilla syntyi Luukkaan eli Luukin kansakoulu vuonna 1906. Jouluna 1907 C.G. Avellan teetti koulurakennuksen ympärille piikkilanka-aidan sekä karkoitti kevätlukukauden alussa kouluun pyrkivät lapset pois.
kemts.freehostia.com/1900-alku.htm
Kiitoksia kovasti Raimo todella mielenkiintoisista linkeistä ja näkökulmista. Linkeissä viitattuun pakkoruotsin ja Ruotsin ylivaltaan en tässä yhteydessä kuitenkaan ota muuta kantaa kuin sen, että minulle ruotsin kieli oli avain.
SvarSlettKoen ruotsinkielen Suomessa rikkautena, aivan samalla tavalla kuin meänkielen ja suomen Ruotsissa sekä kainun /kveenin Norjassa. Ja saamen kielet kaikissa pohjoismaisssa ja Venäjällä.
Pienistä kielistä on pidettävä hyvaä huolta. Minulle Pohjola on koti . Pohjola on rajaton. Ei toisiaan kyräilevien kansallisvaltioitten kangistama. Eikä viholliskuvien sumentama.
Ruijan norjalaistaminen ja Ruotsin hallituksen nihkeä suhtautuminen suomen kieleen 50-luvulla ja Ruotsiin muuttaneiden huono asema aikoinaan on taakse jäänyttä elämää. Se ei ollut se oikea tie. Pohjoismaitten hallitukset tajuavat tämän, vähemistökielten asema paranee koko ajan, suhtautuminen meihin maahanmuuttajiin on hyvä. Olemme tervetulleita.
Tietysti on paljon parannettavaa, mutta kannattaa fokusoida siihen mikä on hyvin.
Oman kieli ja kulttuuri ei heikkene ymmärtämällä toisia.
Minusta Suomen kuuluu olla kaksikielinen. Suomea on rakennettu kahdella kielellä suomeksi ja ruotsiksi. Maamme lauluhan kirjoitettin alunperin ruotsiksi samoin Vänrikki Stoolin tarinat. Marsalkkammekaan ei osannut kuin välttävästi suomea, mutta kelpasi hyvin johtamaan Suomen armeijaa.
Hyvää jatkoa suomalaisuuden parissa.