KOUKUTTAJA

KOUKUTTAJA
Miltä kuulostaa Laura Frimanin ääni, entäs kalastajakylän arki. Kuvan linkkiä klikkaamalla pääset tutustumaan tarinaani. Sata tuntia ilmaista kuuntelua tarjoaa storytel

mandag 9. august 2010

KAPTEENIKSI SYNNYTÄÄN


Yläkuvassa kapteeni Helge ja hänen matruusinsa Støn satamassa Arctic Whale 1 laivalla tehdyn onnistuneen valassafariretken jälkeen. Keskustelemassa niistä elämän perusasioista, kuten naisista ja miehistä :)
Kuva :Camilla

Alakuvassa Helge Andenesin valassafarilaivan katamaraani Maan Dolphinin ruorissa. Kaskelotti on juuri sukeltanut ja Camilla kuuntelee hydrofonilla minne sillä on matka.
Maan Doplhinin kyytiin mahtuu yli 120 matkustajaa, suuri osa merielämään tottumattomia. Hyvän kapteenin merkitys on luoda rauha ja taata jokaiselle mahdollisimman miellyttävä ja onnistunut matka.

Helge ohjaa Maan Dolphinin Andenesin sokkeloista aallonmurtajien ja karien reunustamaa reittiä avomerelle ja edelleen valaitten luo Bleikin kanjoniin.


Morgenstjerna 9.8. Kovaa tuulta koillisesta (yllätys, yllätys) hieman v......., huomenna ei luultavasti päästä kalaan eikä valasjengi safarille, tämän päivän safari jo peruttiin . Lämpötila kesäinen 10. Me saimme viime yönä tuhat kiloa turskaa ja kaksi koljaa sekä seitsemänsataa kiloa seitiä. Huippusaaliita elokuisiksi.

Koko viime yön olimme kalassa vakiopaikallamme hietikolla. Saimme kalaa sopivasti, niin että poikani ja minä selviydyimme suolistusurakasta ilman kauhean suuria ponnisteluja. Kipparinkaan ei tarvinnut tulla mukavasta tuolistaan suolistusavuksi kuin kerran. Silloin kun saimme sen turska- apajan. Yli 800 kiloa . Siinä samalla tuli 500 kiloa jättiseitiä.

Ihan uskomatonta että meillä on turskaa. Se ei oo normaalia. Sen kalan pitäisi olla nyt jossain ihan muualla. Avomerellä. Tai sitten Ruijan rannikolla.
Aikaisempina vuosina päivittäiset turskasaaliimme meidän matalikoilla näin syksyllä ovat vaihdelleet sadan kilon tietämissä.
Tämä turska tietää rahaa. Oikeastaan aika helppoa rahaa, kun suurten kalojen käsittely on niin paljon nopeampaa kuin vakiosaaliimme koljien.
Ja kun meillä on voimassa se sivusaaliskiintiïo, niin voimme käytännössä pyydystää niin paljon kuin haluamme. Ihan tästä Støn edustalta.
Ei tarvitse lähteä Mehamniin.

Minulla on pienoinen Mehamn kammo , vaikka siellä onkin maailman pohjoisin mantereella sijaitseva leipomo ja siinä yhteydessä hieno lasiseinäinen terassi.
Ja vaikka hotellissa esiintyy se aivan mahtava muittenkin tykkäämä bändi Topcoat :) Kjøllefjordia minä rakastan, mutta ei me siellä ikinä olla. Mitä nyt muutaman kerran seilataan grillille kanaa syömään.

Näitten yöreissujen jälkeen tulee seuraava päivä nukuttua ja sitten on taas pirteä olo koko seuraavan yön. Ja jos kippari päättää lähteä aamulla, niin rytmi on kerrasta ihan sekaisin.
Kipparihan päättää laivassa. Kipparin sana on laki. Kippari on kapteeni , silloin kun sen alaisuudessa on oikeen perämiehiä , konemestareita ja matruuseja sekä kansipoikia ja tällaisia.

Morgenstjernalla minä olen kipparin alaisuudessa. Arctic Whale 1 kyydissä toimiani johtaa kapteeni. Kummatkin ovat aivan loistavia työssään. Työssä, johon ei pelkästään kouluttauduta. Sitä työtä oppimaan synnytään.

Kun on kokenut sen rauhan ja varmuuden mitä hyvän kapteenin alaisuudessa työskentely antaa, on vaikea tyytyä vähempään. Siinä on se juttu. Silloin puhutaan minun kipparista ja minun kapteenista. Maailman parhaista. Ne ovat meren kanssa yhtä.
-lauri-

3 kommentarer:

  1. Hyvää nimipäivää Laurille!!!

    risto.lappalainen@yahoo.com

    SvarSlett
  2. Laita sähköposti osoitteesi mulle!

    Risto

    SvarSlett