torsdag 18. mars 2010
Islantilaiset tekevät asiat tehokkaammin ja toisin
Frumskogar Hveragerdin puurtarhakaupunki 18.maaliskuuta. Länsituulta 10 metriä sekunnissa, tihkusadetta. Lämpötila plus 6 astetta. Fridrikk Sigurdssonin saalis eilen 6 tonnia turskaa neljässä kymmenen verkon jatassa.Virtaus oli voimakas ja verkot lähellä rannikkoa. Kooltaan kala oli pienempää kuin aiemmin.
Hveragerdin puutarhakaupunki on perustettu kuumien lähteiden laaksoon. Kaupungin läpi virtaava joki, Varmau, on saanut nimensä lämpimästä vedestään. Kuumista lähteistä tuleva mineraalivesi pitää joen parikymmenasteisena ja uimakelpoisena usean sadan metrin matkalta.
Saavuin mulle tuttuun Hveragerdiin, entiseen kotikylääni eilen. Alunperin mun piti palata Vestmanna saarile tutustuttuani verkkokalastukseen Frikrikk Sigurdssonin mukana, mutta iltalautta ei kulkenutkaan keskiviikkoisin.
Muutin aikatauluani ja kiertelen tänään mulle tutuissa paikoissa, kasvihuoneilla , istutusmetsiköissä ja kuumalla joella. Sekä istuskelen kahviloissa. Myös uudessa hienossa geoenergia puistossa vois kuljeskella.
Viime kesänä täällä oli jälleen maanjäristys jonka merkkejä ois mielenkiintoista nähdä.
Päivä verkkolaivan matkassa oli opettavainen. Islantilaiset tekevät niin monet asiat niin toisin, sekä tehokkaammin ja ennakkoluulottomammin. Täällä on valittu toinen tie mikä meillä Norjassa. Pieniä kalastajakyliä ei ole. Puulaituritkin on purettu.
Tilalle on sitten rakennettu suuria jättitehtaita ja asfalttikenttiä. Kiintiöt on kasattu harvempiin käsiin.Samalla laivojen koko on kasvanut. Pienistä veneistä jäljelle ovat jääneet tehokkaat pikasiimaveneet. Muutamia sellaisia on hankittu norjaankin , lähinnä Ruijan alueelle.
Kalan tie merestä Eurooppaan on käsittämättömän hyvin järjestetty. Sen näin eilen. Koko ketju toimii kadehdittavan tehokkaasti.
Kun kala nostetaan laivaan, se verestetään nopeasti ja suolistetaan tunnin sisällä. Suolistettu kala menee huuhtelualtaan kautta ruumaan , missä se pakataan standardikontteihin siististi kerroksittain, samalla kun joka kalakerroksen päälle laitetaan ohut kerros jäätä.
Aikaa merestä jäitetyksi kuluu korkeintaan puolitoista tuntia. Verkkojatat nostetaan yksi kerrallaan ja kippari Jon Arna kertoi antavansa miehistölle aikaa tehdä suolistus ja pakkaus huolella, eikä hätäile seuraavan jatan noston kanssa.
Jata kerrallaan nostetaan, suolistetaan ja pakataan. Kaikki miehistön seitsemästä jäsenestä osallistuvat kaikkiin työvaiheisiin tasapuolisesti. Kokki ja konemestari omien päätoimiensa lomassa.
Normaalisti laivalla on pyytämässä 10-12 jataa, mutta viime päivinä kun kiintiöt turskan osalta ovat hupenemassa Fridrikk Sigurdsson on kalastanut pienemällä määrällä. Kun Laivan omistajalla on lisäksi kalanvastaanotto on kalastus sopeutettava markkinoihin.
Eilinenkin 6 tonnin saalis oli osa tilausta ja siirrettiin maihin tultuamme tehokkaasti kontteihin jo samana päivänä Englantiin vietäväksi.
Maihin tultuamme seurasin ja kuvasin lastin purkamista ja laivan uudelleen lastausta. Iltapäivän kuluessa kyytiin otettiin uusia verkkoja, ankkureita ja köysiä.
Kippari Jon Arna Jonsson oli päättänyt suunnata seiti alueille Vatnajökull jäätikön eteläpuoleisille matalikoille.
Sille reissulle tarvittiin enemmän verkkoja ja muuta varustusta. Miehistölle jäi muutama tunti vapaata tavata läheisiään ennen pidempää reissua.
Samanlaista lähtemistä ja tulemista ilman tietoo milloin ja minne se kalastus näyttää olevan täälläkin.Säännöllisyys on siinä, että luvatut toimitukset englantiin ja muihin maihin ovat perillä just silloin kun on sovittu.
-lauri-
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar